2015. december 29., kedd

Minden ember fontos - Kémek hídja (Bridge of Spies) - A hazádért (is) teszed, de még az sem tud(hat) róla - Majd egyszer, talán...


1957. Miért/miben lenne más dátum, mint a többi? Hideg, háború. Hogy valaki éppen akkor születik; na, és? Kellett akkortájt is optimizmus a gyermekteremtéshez. Akárcsak ma.
2015 esztendővel ezelőtt, Krisztus földi küldetésének pillanatában nem szükségeltett némi derűlátás? Ámbár erősen valószínű, hogy az Örökkévaló pontosan tudhatott/láthatott/érezhetett előre és utólag is mindent, de mindent. Mégis, illetve mindezzel együtt útjára bocsátotta a Gyermeket. Mi, halandók viszont csak kapiskálunk múltról, jelenről, jövőről.
Huszonegyezünk a XXI. században (is).

Steven Spielberg /1946. december 18., Cincinatti, Ohio, Egyesült Államok; háromszoros Oscar-díjas – eddig/ Kémek hídja című amerikai filmdrámája mindnyájunkról szól. Így hát rólam is. Nem kertel, a szemembe néz, s úgy kérdezi meg (azt is): fiacskám, hogyan is állsz/viszonyulsz te az egyre nagyobb méreteket öltő menekültáradat miatti – persze, a berlini bel-német határ lezárására való/alkalmas/használatos - szögesdróttekercsekhez?
1961 augusztusa – 1989 novembere.
Hja, igen. Rémlik.

Az alkotmány szent és sérthetetlen. Mindenkire vonatkozik. Nem csak a brancsra (már az, amit nem a kompánia fabrikál), s nem csupán az állampolgárainkra, hanem a menekültekre, a kém, a terrorista gyanúsakra éppúgy - száll síkra/áll ki mindezért James Donovan mester-ügyvéd, akit Tom Hanks állít elénk példának/eszményképnek, igazodási pontnak. Makulátlansága, haj(lí)thatatlansága veszélybe sodorja saját magát, családját, egzisztenciáját…
Minden ember egyenlő. Punktum. Ha ezért e hitvallásért/nézetért, létünk lényegéért, az igaz(ság)ért/igazunkért /haza/árulónak titulálnak is (most éppen – megint), hááát, legyen…! Mégsem engedhetek jottányit sem. Pontosan ti értetek nem/sem. Ha ezt most (még) nem is értitek/érzitek, akkor sem.
Majd egyszer, talán megsejtitek/értékelitek.

Tom Hanks /1956. július 9. – Concord, Kalifornia, Egyesült Államok/ a harmadik Oscart is megérdemelné Donovanért. Saját magáért. Meg amiképpen kihozza belőlünk/belőlem minden idők egyik legdelejesebb, legmágikusabb, ránk/rám leginkább hatni tudó celluloid-fejedelme, Spielberg: a Jót. Ahogyan érdemes.
Spielberg/Hanks: thanks!
Amikor James létveszélyes küldetésekor – híd-szerepben - fölhívja Berlinből feleségét, Maryt, Amy Ryan is olyan, amilyennek lennie kell(!), s a telefonfülkében (persze, angliai pisztrángozást füllent) „odadobja”, hogy a gyerekeknek talán nem is hiányzik… Huj! Akkor úgy a (leg)belső ereszcsatornáink elkezdenek funkcionálni (nem először s nem is utoljára); a jó életbe! Aztán amikor a két világ(t)rend(etlenség) egy picurka – neki, igenis neki köszönhetően! – tűzszünetet tart a fagyos hadifolyamban, s rájön a család, a haza, a világ, hogy James/apa értük is tette/teszi azt, amit…
A szovjet kém(gyanúsított)ként (Rudolf Abel) Mark Rylance /1960. január 18. – Ashford, Egyesült Királyság/ nem mellékesen a másik főszereplő (jó, fából vaskarika) epizodistaként. A halálbüntetés – amitől Donován, nevezzük egyszerűen csak így: karakánsága menti meg – kardja lóg a feje fölött (képzavar, tudom, de…), arra a legtermészetesebb felvetésre, nem fél-e, azt feleli, hogy attól vajon (nem egészen pontosan idézem), jobb lesz-e/lenne-e neki (mármint ha félne)…?

 Lehetne akár azt is proklamálni/kinyilvánítani, hogy a Kémek hídja minden idők egyik… Igen, igen, igen: az!
S ha valaki megszületik, akkor már: nincs na, és?!
Én, te, ő, mi, ti, ők.
Valamennyien fontosak vagyunk.
Külön-külön.
S együtt-egymásért meg igazán.
Viseljük – kérem, tisztelettel: elegánsan - a sorsunkat a XXI. században is. Emelt fővel huszonegyezzünk, húzzunk rá még egy lapot, bátran, nyugi; (ha) nekünk már úgyis egál (minden mindegy is lenne).
Ám: az ébredő boly(on)gó társainknak, s hazafiaknak, gyermeke/in/knek…
Ugyebár/nemdenem?!

                                            2015. december 29., kedd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése