2015. január 20., kedd

Birdman - lelkiismeretvizsga-film


Akiknek látniuk kellene ezt a filmet, azok aligha fogják megnézni. Ha mégis, gőzük sem lesz róla, miről/kiről szól. Ez ugyanis valamennyiünk lelkiismeret-vizsgálati mozija. Tehát személyes/kényes ügy. De miért is lenne muszáj szembenézni önmagunkkal, a valósággal? A főmuftiknak nem kell tükör; illetve csak olyan, ami a patkányábrázatukat jóságos atyaistenekként sugározzák (vissza). Az a csoda, hogy Birdman-adót eddig még nem vetettek ki a fiúk (akik amúgy az aranybányában trónolnak). Ámbár nincs kizárva, hogy utólag megteszik. Kaphat egy maflást, aki lázadozik ellene (mármint a dézsma ellen), s nem kussol, legyen az akár helyi basáskodó/véderő országlár (romvédelmi miniszter).

Üt a kilencszeres Oscar-jelölt cinema, kéretik addig a mozikba szaladni, amíg nem tiltják be.
Igen-igen, pontosan azért, mint azt már pedzegettük: számvetésre kényszerít. Ha már egyszer itt vagyunk, miképpen is sáfárkod(t)unk ezzel a térkitöltő figuránkkal? Lelki, szellemi töltetünk – no, azért ne nagyon túlozzunk – mennyiben/mennyire hányt fittyet a gravitációnak: képesek voltunk-e valaha is szárnyalni, másokat röpíteni? Vagy (csaknem) mindig az önzőségünk űzött-hajtott előre/hátra, a nekem ide mindent meg a pereputtyomnak vezérelv masíroztatott folyamatosan szabadságharcban állók(k)ént?
Kellemetlen, hogy életünk minden pillanatában ott „liheg” körülöttünk egy kamera, rögzítő automata. Lekapcsolhatatlanul. Se egyik, se másik snittet nem lehet lenyel(et)ni, semmissé satírozni; a hatás(kör) emberfeletti. Ezt megemészteni nem igazán képes egy magát felsőbbrendűnek vélő/tartó akarnok. Ergo: dühös mindenkire, csak a főszereplőre, azaz önmagára nem. Itt minden(ki) összeesküdött ellene, az is gyanús, aki nem gyanús... Jujuj!

Szűkítsük azért a kört, hiszen meg nem kerülhető/kerülendő: én, magam, miképpen is állok életmér(l)eg dolgában? Kaparjuk csak össze tákolmányunkat - na, ne má’, hogy csak másokat pécézzünk ki -, veselkedjünk neki a legszemélyesebb leltárkészítésnek: tudat(unk)ra eszmélésünk óta, mégis, mi kerül ebbe, mi meg abban a serpenyőbe? Ideig-óráig lehet hamukázni, handabandázni, másokra mutogatni, a körülményeket okolni, kortársakat csepülni, de: mikor, mi múlott/múlik, mállott/mállik – rajtam? Rajta-rajta, beszakadt a pajta, bent maradt a … Hááát, kéretik csak abbahagyni a nyávogást, a kutyulást, a blöffölést, a kábítást. Csücsüljünk csak le – jó, akár miután alaposan kitomboltuk magunkat -, és az éves/évtizedes zárszámadás(ainka)t ne, ne kozmetikázzuk tovább! Vegyük csak szépen, sorra (közös) dolgainkat; nincs kecmec. Akadnak sóhajok, bizony-bizony, amelyekhez képest tájfunok meg cunamik harmatgyenge erőpróbá(lkozáso)k.


A mellőzés meglepő ereje alcímű Birdman – Alejandro Gonzales Innáritu rendező, Michael Keaton, Edward Norton és Társaik - legfőbb érdeme, hogy többsíkúvá igyekszik képezni látásmódunkat, megpróbálja korrigál(tat)ni egyensúly-zavarainkat; felebarátaink feje és szíve sem lesz már talán-talán tőlünk kozmikus távolságra. Jó, nem csodapirula/filmtabletta (vény nélkül nem is kapható), hipp-hopp, aztán oké…! Ennyire azért nem egyszerűsíthetőek le ügyeink; de valóban el- és beindít: lelkiismeretvizsga-film. Önmagukból ki-, másokba meg bevándorolni szándékozó értékhordozók, kvalitásközvetítők, adó(k)-vevők - s nem adót (ki)vetők, mindenki mást agyonnyomorítani akarók! - számára.

                                                                  www.alon.hu                                                    szp

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése