2014. december 7., vasárnap

Nem szabad belefáradni - Csomós Mari: Prima Primissima - Kóti Árpád: Nemzet Színésze


Jól választottak-e a Nemzet Színészei/Színésznői, amikor – a november hetedikén elhunyt – Gera Zoltán utódjaként Kóti Árpádot választották soraikba?
Tegye a szívére a kezét, de őszintén, az, aki már hallott Kóti Árpádról?
Rendben. Most emelje föl az a pracliját, aki látta színházban, filmen…
Hu-juj! Legyinthetnénk is akár, ugyan már, a Nemzet Színészei/Színésznői ezúttal miféle kollégát magasztaltak föl…?
Egy – „nevesincs” - vidékit.
De: mi lehet a döntés(ük) mögött?
Lehet találgatni, kombinálni, összeesküvés-elméleteket is gyártani.
Ám egy valami, alighanem, minden érvet fölülmúl: miért degradálná – degradálta volna – le önmagát Berek Kati, Bitskey Tibor, Bodrogi Gyula, Cserhalmi György, Haumann Péter, Király Levente, Máthé Erzsi, Molnár Piroska, Psota Irén, Tordy Géza, Törőcsik Mari, ráadásul egyhangú szavazással?
Kóti Árpád (1934. november 15.) debreceni teátrista. Jászai-díjas, érdemes és kiváló művész. 2014-ben (tehát idén) kapott Kossuth-díjat. Ezzel ugyebár „nemzetszínésze-előszobássá” is avanzsált, hiszen eddig két kivétellel – néhai Komlós Juci s a még, hála isten, körünkben lévő Berek Kati kivételével – csak Kossuth-díjasok kap(hat)ták meg a Nemzet Színésze/Színésznője rangot.
Kóti Árpád… Valamit tudhatnak deszkapárti nagyjaink. Amit mi nem.
De, mi tart(hatna) bennünket vissza attól, hogy fürkésszünk, szimatoljunk, ki is az új büszkeség?
Nem, nem szappanopera hőse, de még csak bulvárlapok címlapjáról sem ismerős… Ergo: akkor nincs is…
Álljon itt csupán néhány gondolat (a Wikipédiából „csentük” őket) Kóti Árpádról, melyeket Molnár Gál Péter (1936-2011), a rettegett színikritikus (akiről amúgy sok minden volt elmondható, ám értékfelismerő, -rögzítő zsenialitása elvitathatatlan!) úgymond vetett papírra Kótiról: „A legnehezebbet hozza létre a közönség előtt: őszinte minden este”. Továbbá: „Csak az Isten van vele. Meg a nézők”. A Lear király kapcsán: „Egy nagy színész összefogott, tömör eszközökkel előéli Lear tragikumát.”
Hm. Igen-igen; lehet/szabad csettinteni!
Meg vágyakozni/tervezgetni: Debrecenbe kéne menni, „kótiárpádot” kéne nézni…!!!
Nos, Nemzet Színészei/Színésznői: köszönet s nem bírálat illeti Önöket azért (is), mert olyan Értékre irányították/irányítják a reflektoraikat, aki azt méltán megérdemli. Vastaps dukál érte.


Pénteken este Csomós Mari vehette át a Prima Primissima díjat a magyar színház- és filmművészet kategóriában, milliók nagy-nagy örömére. A Jászai-díjas, érdemes művész, Kazinczy-díjas, Aase-díjas színésznő 1996-ban kapott Kossuth-díjat; annak az esztendőnek az adventjén osztotta meg gondolatait - e sorok írójának közvetítésével – olvasókkal/nézőkkel: 
„… tegnap este az Ivanovot játszottuk. Előtte, fél hattól Székely Gábor megbeszélést tartott nekünk a nem is tudom hányadik előadás után. Ott ültünk, figyeltünk, s mindenki tudta, hogy ez nem annak szól, hogy az előadás nem jó, hanem annak: a színész fogalmazzon újra a színpadon. És minden este újra és újra ott kell fogalmazni. Ez nem mindig sikerül. Székely Gábor látja lentről, hogy mitől nem sikerül, s ezt nekünk elmondja. S ettől olyan élénk tekintetek kapcsolódtak egymásba a tegnapi előadáson, hogy öröm volt a színpadon lenni. Meglepetéseket szereztünk egymásnak. Ez nagyon jó. S ez annak köszönhető, hogy Székely Gábor ugyanolyan energiával adta a tanácsokat nekünk, hogy pontosan úgy éreztem magam, mintha húsz évvel ezelőtt Szolnokon készülnénk egy premierre. A bemutató után fél évvel például a Nem félünk a farkastól előadását is újra próbáltuk Gothár Péterrel. Nem szabad belefáradni abba, ami már készen van, hanem újra kell teremteni.”
„… Amikor elkezdtük a Katonát, akkor ott mindenki egyenértékű színész volt. (S annyi lelkes, nagyon tehetséges színész egyetlen színháznál sem volt, mint ott.) Ha jutalmat kaptunk, akkor teljesen mindegy volt, ki játssza a fő- vagy a mellékszerepet, mindenki egyformán kapott, beleértve Major Tamást és Gobbi Hildát is. Ennyire jól működött a dolog. S aztán, egy idő után, elkezdett nem így működni.”

„…azok a dolgok, amelyeken nap, mint nap keresztülmegyek, azok beépülnek a szerepbe. Nem lehetek s nem is vagyok kívülálló. Igenis érdekel a nyugdíjasok helyzete… Érdekel, hogy szenteste kinek nem lesz vacsorája; hová, merre tart az ország, miért marjuk egymást, amikor éppen össze kellene tartani. Ezek érintik a saját bőrömet. S ezek mind-mind beépülnek az alakításokba.” (Rögzítsük újfent: 1996 adventjén beszélt minderről Csomós Mari - az interjú teljes terjedelmében a Magyar Színész című, 1997-ben megjelent kötetben olvasható.) 
                                                                                                                                                                             www.alon.hu                                                                                                                    szp

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése