2013. június 19., szerda

Mindegy, mi a feladat: el kell kezdeni - A boldogságszint fokozása

Örökös. Méltóvá vált édesapja életfelfogásához, hivatásszeretetéhez, szakmai kvalitásaihoz. Luka Enikő csaknem évtizednyi ideje vette át elhunyt édesapja szőlőjének és borospincéjének gondozását a Sopron melletti Fertőrákoson. Luka József odafentről elégedetten, megnyugvással szemlélheti, hogy leánya kifogástalanul törődik a reá maradt hagyatékkal.

„A bor berontott az életembe. Rengeteg ismerőst adott. Csomó csodára és olyan tulajdonságra világított rá, amiben korábban nem biztos, hogy hittem”, meséli Luka Enikő, miközben egész lénye ragyog. Nem elégedettséget, inkább kiegyensúlyozottságot, egészséges magabiztosságot, talán így is nevezhető: boldogságot sugall.
„Hazudnék, ha azt állítanám, hogy mosolyogva és egyenes háttal csináltam végig. A borkóstolóimon el is szoktam mondani, hogy a borászatot valahogy el kellett indítani, vagy folytatni kellett – mindegy, hogyan fejezem ki magam - apu halála után. S csak azokon az embereken múlik, akik fogékonyak erre a történetre, hogy ezt tudom-e folytatni. Hogy megveszik-e ezt a terméket, elfogadják-e. Vannak a világon nem csak két euró ötvenbe kerülő borok, amik tömegtermékek. Értékelik-e azt, amikor egy családnak az egész történetéről szól a borkészítés. És ez, azt hiszem, bevált. Amúgy meg gyakran mondogattam magamban, hogy nagyon-nagyon borzalmas ez a világ; mert annak és tényleg annak láttam, s látom néha ma is.
Naponta úgy tízszer maghaltam, s aztán utána megszokásból is meghaltam... Igazából akármi rossz történt velem, összeomlottam, de összeszedtem magam, és újra kezdtem az egészet. A legnehezebb az volt, hogy szembe kellett nézni azzal a ténnyel, hogy az apu már nincs. S hogyha én nem megyek ki a szőlőbe, akkor annak vége. Ugyanúgy a borok is tönkremennek. Ez egy körforgás. A szőlőből az év egyetlen hónapján, szinte napján sem lehet ’kilépni’. Nem lehet azt mondani, hogy, teszem azt, április elején abba lehet hagyni. Soha nem lehet. Mert amikor azt hisszük, hogy az egyik munkát befejeztük, akkor már kezdődik a másik. Ha valaki ezt a hivatást választja, annak ezt tudnia kell. Ez olyan, mint hogyha egy kutyát etetünk tíz évig, majd utána úgy döntünk, hogy most már nem kap több ételt.
Amikor az embernek azt mondják, hogy le kell fejteni tíz hordó bort, s közben még a zöldszüretet is el kell végezni valamelyik szőlőben, s mindez egy hét múlva legyen kész; nem tudtam elképzelni, mi, hogyan lesz. Akkor tanultam meg azt az alapvető, jó kis életfilozófiát, hogy teljesen mindegy, mi a feladat: el kell kezdeni. Annyit megcsinálni, amennyi az erőmből futja, aztán holnap folytatni tovább. Történetesen így kellett először beállni az egyhektáros szőlőbe, ahol ötvenegy sor van. Beálltam az elsőbe és két hét múlva értem az utolsó végére. Előtte soha nem tudtam, hogy az ilyesmi igazából mit is jelent; amit apu nap, mint nap csinált. Mi csak azt láttuk, hogy elmegy, aztán valamikor hazajön. Meg, hogy fáradt. Még tőle, majd utána az osztrák tanácsadónktól tanultam meg három alapvető fogalmat: a precizitást, a tisztaságot, a szorgalmat. Ha ez a három dolog az élet minden területén működne, akkor szerintem minden sokkal jobb lenne. Persze mindent lehet tisztán tartani így is, úgy is. Van egy nagyon kedves barátom, aki - a ház, illetve a pince építésénél a műszaki ellenőr volt - egyszerű falusiasan szólva kifejtette, hogy háromféle kőműves van: „illen”, „ollan” meg „amollan”. És ebben annyi igazság van. Ez azt jelenti, hogy nem ismerek pardont. Ha tisztaságról beszélünk, akkor négykézláb, kiskefével végigsúroljuk a lefolyót. Ha ezt nem tesszük meg, akkor nem lesz olyan illat, mint amilyet szeretnék.”
Illetve, amilyet a bor szeretne… - jegyezzük meg halkan.
„Pontosan. Vagy hogyha süt a nap, és negyven fok van, akkor én nem mondom azt, hogy juj, menekülök a nap elől. Fölveszünk egy szalmakalapot, aztán megyünk tovább. Hogyha nem tisztítjuk meg az oldalhajtásoktól a szőlőt, akkor vége. Nem lesz olyan termés, mint amit szeretnénk. Vagy van mellettem is olyan ember, aki ezt szintén elhiszi, és úgy csinálja, ahogyan kell, vagy pedig csak „amollan” lesz minden. Szerencsére az osztrák tanácsadónk végtelenül türelmes. Ő is olyan típus, aki hisz a csodákban, s azt gondolta, hogy ebből az egészből lesz majd valami. Aztán évek multával vallotta be, hogy azért annyira nem hitt benne, de legalább próbálta felém azt az érzést sugallni, hogy hisz abban, tudjuk folytatni azt, amit az apu elkezdett… Tehát attól a három dologtól lesz jó a bor. Meg attól, hogy pont, épp a miénk.
Fontos az is, s hiszek ebben, hogy a nőknek sokkal több teret kellene adni; államigazgatási, önkormányzati, illetve minden szinten. Mert ahol egy nő hatalmat kap… Egy női arc, jelenlét, kis női lélek pontosan ahhoz kell, hogy gördülékenyen működjenek a dolgok. Az nem megy, ha elkezdek üvölteni, már pedig követelem, hogy ez és ez történjen. Hanem olyan finom lépésekkel éreztettem azokkal is, akik mellettem álltak, hogy legyetek szívesek, segítsetek; ez egy iszonyúan nehéz munka, de ha mellém álltok, akkor majd együtt sikerül. Egy dolog, hogy hónapokon keresztül én sem aludtam semmit. De a végeredmény az lett, ami. És ennek örülök. Jó érzés.
A visszajelzés pedig csodálatos dolog, a nélkül nem működik semmi. A gyerekeknek az iskolában is igenis fontos, hogy kapjanak piros pontot. Ha van három piros pontjuk, akkor az egy fekete jobban fáj… Minálunk mondjuk öt szuper jó elismerés volt, s akkor jött egy valami olyan, ami rosszul esett. Történetesen esetleg az irigység okozta, ami néha tényleg testet ölt, és olyanokba is belefúrja magát, akiktől az ember soha sem gondolná, nem várná.
A legnagyobb elismerés a franciaországi, 2004-es bordeaux-i aranyérem. A 2002-es zweigeltünk nyerte a világ legnagyobb vörösborversenyén. Volt olyan évjárat, olyan bor, ami nem, vagy nem úgy sikerült. Nem lehet állandóan aranyérmes bort készíteni. De, ha ezüstérmet nyerünk - most már, sok év tapasztalata után tudom -, az is nagy elismerés. Egyébként könnyen, igen egyszerűen el lehet rontani a borokat. Már azt is megtapasztaltuk…”(Tüneményesen kacag.)
S merre, hogyan tovább?
„Olyan keretek között kell ezt folytatni, hogy ez örömet okozzon. Ne csak nekem, hanem annak is, aki itt dolgozik mellettem. Most gépesítettünk; én mindig, az utolsó filléremet is visszaraktam a borászatba. Tavaly traktort, soralj tisztítót vettünk, most csonkázó gépet szeretnék vásárolni, és szépen sorban… Kicsit könnyíteni szeretnénk a munkánkat, ugyanakkor mégsem lesz ez által egy géppel művelt nagybirtok, mert erről szó nincsen.
A bor mellé talán érdemes lenne még valami más terméket kitalálni, készíteni. De az is lehet, hogy egyszer csak leülök festeni, és akkor az már elég lesz ahhoz, hogy azt mondjam: kiteljesedés, vagy hogy a boldogságszint fokozása… Meg kellene ügyesen maradni ugyanilyen kicsinek, mint amilyenek most vagyunk, s ezt az egészet ugyanígy kellene folytatni. Magas szinten.”

                                                       (Szenkovits Péter - LABLINE folyóirat, I. évfolyam, I. szám – 2011)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése